VEŘEJNÝ PROSTOR A ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY

CÍL

Hlavním cílem je zlepšit podmínky pro bydlení, práci i turismus. Opatření mají vést ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí také pro cyklisty a chodce, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují ostatním účastníkům dopravního provozu využít bezpečně ulice.

Pozornost je věnována těmto oblastech: 1) PĚŠÍ ZÓNY, 2) OBYTNÉ ZÓNY, 3) ZÓNY 30, 4) EMISNÍ ZÓNY, 5) PARKY, REKREAČNÍ ZÓNY.

Odborná literatura zde.

INSPIRACE:


  •   2017/07/17 - Fokus Václava Moravce na téma veřejný prostor.Co je veřejné a co je soukromé? Jak vypadá veřejný prostor a kam směřuje veřejná debata? Měsíčník Fokus Václava Moravce, tentokrát na téma Veřejný prostor z autobusového nádraží v Hradci Králové. Díl můžete shlédnout na tomto odkaze - Díl nás zaujal především v kontextu na řešení městského veřejného prostoru, což je ústřední myšlenkou značky Města ...více
  • Zdravý život ve veřejném prostoru: neaktivní občané jsou pro města výzvou - Jak přimět, či motivovat obyvatele měst, aby se vrátili k fyzické aktivitě? To je jedna z hlavních výzev, které budou města čelit v příští dekádě. Nedostatek fyzické aktivity a sedavý způsob života jsou současné hlavní rizikové faktory pro lidské zdraví. Dramatický nárůst chronických nemocí, které souvisejí s nedostatečnou pohybovou aktivitou obyvatel, se týká ...více
  • Vídeň podporuje vznik zelených oáz v ulicích (aktualita z 14.7.2017) - Loni 15, letos bezmála 30 a město jich chce ještě víc. Malá zelená oáza přímo před domovními dveřmi, místečko k odpočinku na venkovním vzduchu, prostor na setkávání nebo pro hry – to vše může být takzvaný parklet. Nyní se objevují i v ulicích Vídně. Co přesně je parklet? Parklet je vlastně malý park nebo místo na sezení zřízené na ulici, respektive parkovacím ...více
  • Jak navrhnout férově sdílené město? Často se zdá, že naše města a obce byla navržena bez ohledu na děti a mládež. Veřejné prostory a dopravní prostředky navržené zdravými dospělými přinejmenším pro jiné zdravé dospělé opomíjejí potřeby dětí, stejně jako potřeby postižených nebo starších obyvatel, stejně jako rodin s malými dětmi.  Úvodní odstavec jsme převzali z příručky „Děti na cestách. ...více
  • Inspirace pro řešení veřejného prostoru a městské mobility. Téma veřejného prostoru se dnes dotýká snad každého města. Všechna se snaží nabídnout svým obyvatelům i návštěvníkům takové prostředí, v němž se všichni mohou cítit příjemně. Jenže, každý má trochu jinou představu o tom, co je příjemné. Města tak velmi často musí řešit dilema, zda zřídí pěší zónu, nebo parkování na náměstí, zda vybuduje nové parkoviště, ...více
  • Na Letné se bude jezdit jen třicítkou. Časem bude rychlost omezená v celé Praze 7. Revoluce v zónách 30? Dnes je již běžné, že v městech existují zóny 30, ale uplatnit je plošně po celém městě, mimo základní komnuikační síť, na to si ještě netrouflo žádné české město, jako například v Grazu. Bude tedy městská část Praha 7 první, jak naznačil článek Na Letné se bude jezdit jen třicítkou. Časem bude rychlost omezená v celé Praze 7 ...více
  • Praha - Nová podoba Vítězného náměstí. Praha připraví urbanistickou soutěž. Pražští radní dali zelenou přípravě urbanistické soutěže na dostavbu Vítězného náměstí a celkové řešení komplikované situace na tomto významném veřejném prostranství. Řešit by se mělo nejen zlepšení kvality života zdejších obyvatel, ale ...více
  • Hodonín: Náměstí se mají vrátit lidem. Auta chtějí odsunout na záchytná parkoviště. Hodonínsko - Vrátit náměstím dřívější funkci veřejného prostranství pro lidi místo toho, aby sloužila jen jako odstavné plochy autům. To je jedna z vizí památkářů i vedení radnic, které doplňují plány tím, aby tady zůstala aspoň místa na krátkodobé stání přijíždějícím či trvalejší pro ty, kteří u náměstí bydlí. „Jde o komplexní problém. Ukazuje ...více
  • Zklidňování dopravy v roce 2036. Jak bude vypadat zklidňování dopravy v roce 2036? Bude naprosto běžné, že v okolí škol bude zcela zklidněna doprava (viz přiložený leták). Projektanti zcela běžné využívají TP 145 (Zklidňování průtahů). Něco o tom i píše příspěvek na téma Design ulice na státních, krajských a místních komunikacích. Pro rok 2016 aspoň stačí, když si odborníci osvojí zásady ...více
  • Zklidňování dopravy v českých podmínkách? Jak jsou na tom naše města se zklidňováním dopravy a s tzv. Zónami 30? Někde možná lépe, někde hůře, ale jedno je jisté. V zemích s vyspělým systémem zvyšování bezpečnosti silničního provozu již zklidňování dopravy postoupilo od fáze bodových opatření k plošným opatřením prováděným v celých čtvrtích. Plošné zklidňování dopravy má při relativně nízkých ...více
  • Zlín: park Komenského je parkem desetiletí. Jak podpořit chůzi? Receptů je jistě více, ale jeden je spolehlivý. Vytvořte příjemná místa pro chůzi, mezi které patří i parky. Který je nejlepší? Jistě těžká otázka, ale Parkem desetiletí v České republice se stal zlínský park Komenského. První místo mu v ojedinělé soutěži pořádané Svazem zakládání a údržby zeleně udělila odborná porota. Oblíbené ...více
  • Zajímavost: Zeleno-modrá Kodaň umí své parky proměnit v rybníky a zase zpět. Hlavní dánská metropole opět ukazuje, že co se uvažování nad klimatickými změnami a kultivování veřejných prostorů týče, je o více než jeden mílový krok před ostatními zeměmi. Tåsinge Plads, náměstí, které ještě před několika lety zdobil asfalt a zaparkovaná auta, dnes představuje zelenou oázu a místo odpočinku. A to nejen tak ledajaké. Architekti parku totiž ...více

PŘÍKLAD - ZLÍN: Vrací veřejný prostor zpět lidem – a lidé si ho rádi berou!

Příklad 1 - Gahurův prospekt

Příklad 2 - Park Komenského a ulice Školní

PŘÍKLAD - UHERSKÝ BROD

Příklad 1 - Náměstí 1. Máje

Příklad 2 - revitalizace Masarykova náměstí

PŘÍKLAD - UNIČOV

PŘÍKLAD - OLOMOUC

Tématem je nejen otázka "zklidňování dopravy" ve vztahu k "dopravním značkám", ale co přináší do našeho života. Jako příklad můžeme použít pěší zónu v centru města, která je v Olomouci od roku 1992 a všichni ji bereme jako samozřejmost. V jiných městech je to ale přesně naopak. Důvodů je jistě více, ale rovněž je jisté, že návrh a realizace veřejného prostoru má vliv na kvalitu našeho života. I proto byly dne 3.4.2016 pořízeny fotografie z Horního náměstí, kdy tento den zde mohlo výjimečně zaparkovat tři desítky aut. A jak to vypadalo a jak by vypadalo náměstí, kdyby zde bylo zaparkováno třeba 300 aut?

A jedna historická fotografie Olomouce v roce 1980.