SDÍLENÍ AUT A JÍZDNÍCH KOL

CÍL
Dávat přednost sdílení před vlastnictvím. Prostor měst trpí množstvím soukromých automobilů – jak těch projíždějících, tak i zaparkovaných. Veřejná doprava je jednou z forem sdílené dopravy, ale díky novým technologiím existují dnes i další formy: například spolujízda, car-sharing a bike-sharing, tedy sdílení vozidel a jízdních kol. To všechno může přispět ke zlepšení efektivity dopravy, ušetřit uliční prostor a snižovat dopravní emise. Sdílení automobilů pomáhá snížit počet automobilů v našich městech. Potenciál na evropské úrovni je obrovský, ale nevyužitý: Z ulic evropských měst by mohlo zmizet 500 000 aut, přesto evropské strategie car-sharing neobsahují. Princip přednosti sdílení před vlastnictvím je třeba lépe začlenit do místních, národních a evropských strategií.

ZPRÁVY

  • 2017/07/12 - Sdílení v dopravě zažívá boom, ukázala studie Mastercard. Hlavní téma letošního Evropského týdne mobility je sdílení. Z hlediska ekonomiky je to jedna z nejrychleji rostoucích oblastí, které si všímají už i velké společnosti. Důležitost sdílené ekonomiky popisuje nedávno zveřejněná studie společnosti Mastercard s názvem The Sharing Economy: Understanding the Opportunities for Growth (Sdílená ekonomika: Porozumění příležitostem ...více
  • 2017/06/04 - Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš. Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš Naše pomoc, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě v oblasti nové mobility. Některé ...více
  • Cíle Vídně do roku 2030 a 2050. V konceptu měst stále hovoříme o dlouhodobé vizi, dlouhodobém koncepčním plánování atp. Města si vytyčují cíle, aby podložila svou politiku rozvoje nejen dokumenty a texty, ale také čísly. Dále aby stimulovala také soukromý sektor k investicím, jež jsou v souladu s cíli... číst dále
  • Celosvětový atlas bikesharingu: 460 měst, 21 000 stanic. Výzkumníci Universität Wien vyvinuli celosvětový atlas bikesharingu. Volně přístupné mapy znázorňují aktuální data z bikesharingových stanic i dlouhodobé vzorce mobility z více než 460 měst. Od Vancouveru přes Rio de Janeiro, Istanbul až po Auckland sahá nově vyvinutý bikesharingový atlas. Trojice informatiků z vídeňské univerzity začala systematicky sbírat data z více ...více
  • Propagace carpoolingu mezi zaměstnanci města a univerzity v italské Perugii. V oblasti mobility se radnice v italské Perugii během posledních třiceti let zaměřuje na hledání všech možných způsobů, jak odklonit dopravu z centra do okrajových částí města a zlepšit tak kvalitu života obyvatel a ochránit kulturní dědictví Perugie. Poměr vlastnictví osobních aut ve městě činí 687,3 aut na tisíc obyvatel, proto se radní zavázali prozkoumat veškeré ...více
  • ECF spouští platformu k tématu bike-sharingu. Evropská cyklistická federace (ECF) zahájila činnost platformy k tématice sdílených kol (bike-sharing), která, jak ECF věří, pomůže zvýšit počet cyklistů ve všech evropských městech. Platformu pro evropské systémy bike-sharing (PEBSS) spustila ECF prostřednictvím svého Klubu pro ...více
  • Rekola: Už nyní si můžete pořídit zvýhodněný roční tarif na příští sezónu. Pohodlná a zábavná doprava po městě Rekola jsou systém sdílených kol, který funguje už v pěti městech ČR. Stačí stát se členem, nasednout na kolo, a jet tam, kam zrovna potřebujete. Bez péče o technický stav, bez obav ze ztráty. Díky bikesharingu si můžete užívat dopravu po městě s úsměvem a bez starostí. Přidejte se k nám! Zažijte město z jiné perspektivy. Rekola ...více
  • Carpooling jako součást integrovaného dopravního systému ve francouzském Toulouse. Toulouse, jako jedno z nejatraktivnějších měst Francie, zaznamenalo v posledních deseti letech zvýšení populace o 200 000, tedy až na 1,2 milionu obyvatel. S ohledem na tuto skutečnost lze v příštích deseti letech očekávat počet každodenních cest vyšší až o 500 000/den. Místní dopravní podnik SMTC-Tisseo v reakci na rostoucí poptávku po cestování zahájil projekt ...více
  • Autonapůl - český Carsharing. Carsharing je snadnou, výhodnou a ohleduplnou alternativou k vlastnictví auta, která svým uživatelům šetří finance i starosti. Je známý především na západ od našich hranic, ale v současnosti se rychle rozvíjí i v České republice. Od letošního června je k dispozici první sdílený vůz carsharingu Autonapůl také v Olomouci. Průzkumy říkají, že průměrné auto ...více
  • V Paříži funguje jedna z nejúspěšnějších veřejných půjčoven kol v Evropě. Je inspirací i pro Prahu. Jak vypadá legendární pařížský bikesharingový systém Vélib po téměř deseti letech provozu? Zprávu o tom nám poslala pražská cyklokoordinátorka Sylva Švíhelová, která se v Paříži účastnila semináře zaměřeného právě na veřejné půjčovny ...více

CAR SHARING

Carsharing je snadnou, výhodnou a ohleduplnou alternativou k vlastnictví auta, která svým uživatelům šetří finance i starosti. Je známý především na západ od našich hranic, ale v současnosti se rychle rozvíjí i v České republice. Od letošního června je k dispozici první sdílený vůz carsharingu Autonapůl také v Olomouci.

Průzkumy říkají, že průměrné auto jezdí jen jednu hodinu denně. Efektivita tedy nic moc, když pak 23 hodin někde stojí. Carsharing neboli sdílení aut pomáhá lepšímu využití aut ve městech tak, že jedno auto dokáže uspokojit dopravní potřeby více lidí či firem. „Je to jednoduché: každý uživatel si po úvodní registraci může jakékoli sdílené auto kdykoli rezervovat online přes počítač či telefon. Pak už si ho jen s přístupovou čipovou kartou nebo smartphonem otevře a jede, kam potřebuje,“ popisuje Michal Šimoník z carsharingu Autonapůl. Rezervace je možná třeba na hodinu, ale i půl dne nebo týdenní dovolenou, dle potřeby. Vše je plně samoobslužné a auto je možné vyzvednout kdykoli, 24 hodin denně.

Díky výrazně efektivnějšímu využití tak dokáže jedno auto carsharingu nahradit až 10 soukromých aut, čímž šetří místo v ulicích. Sdílené vozy jsou také výrazně novější než průměrné auto (v ČR je průměrný věk cca 14 let). Díky tomu jsou bezpečnější pro svou posádku, splňují přísnější emisní standardy a vykazují nižší spotřebu.

Carsharing je vhodný jak pro rodiny a jednotlivce, ale i pro živnostníky, menší firmy, neziskové či veřejné organizace - služeb Autonapůl využívají například i architektonické kanceláře nebo liberecká ZOO. Také díky tomu je carsharing chápán jako doplněk ostatním druhům dopravy a jeden z pilířů moderní městské mobility 21. století. Typický uživatel carsharingu totiž pro většinu svých cest využívá hromadnou dopravu, kolo či chůzi a do auta usedá jen tehdy, když ho opravdu potřebuje.

V Německu carsharing využívá více než milion registrovaných uživatelů, sdílená auta provozují i státní dráhy Deutsche Bahn a má podporu veřejných institucí například ve formě vyhrazených parkovacích míst. V Česku je sice zatím „v plenkách“, ale počet uživatelů i sdílených aut rychle roste a podobné služby nabízí čím dál více subjektů. Ty se nyní sdružují v Asociaci českého carsharingu.

Více informací: www.autonapul.cz

BIKE SHARING - ČESKÁ REKOLA

Charakteristická růžově natřená kola, která se v Olomouci poprvé objevila před dvěma lety, získala pozitivní odezvu. Plánované rozšíření projektu s názvem Rekola podpoří město smlouvou o spolupráci s provozovatelem služby a také společnou žádostí o finanční prostředky z dotačního programu Ministerstva životního prostředí. Více lze najít na odkaze Parlamentních listů z 24.11.2016.

Oficiální stránky Rekol: https://www.rekola.cz/
Odkaz na nejnovější tv spot s koordinátorem projektu Vítkem Ježkem je ke shlédnutí zde.